"Kamerdyner" (2013)




Tytuł: "Kamerdyner"
Tytuł oryginału: "The Butler"
Rok produkcji: 2013
Gatunek: biograficzny, dramat
Czas trwania: 2h 12min
Produkcja: USA

W głównej roli:
Forest Whitaker jako Cecil Gaines

"Kamerdyner" to w skrócie historia czarnoskórego kamerdynera służącego na przestrzeni trzech dekad ośmiu prezydentom.
Głównym bohaterem jest Cecil, który od dzieciństwa miał styczność z niesprawiedliwością świata. Przez wiele godzin dziennie, pomimo zmęczenia, wraz z ojcem i matką pracował na plantacji bawełny. Pewnego dnia na oczach Cecila rozgrywa się prawdziwy dramat - jego ojciec zostaje zastrzelony. Matka po traumatycznych przeżyciach staje się obłąkana i mały chłopiec zostaje sam na świecie. Jednak można powiedzieć, że ma wiele szczęścia, ponieważ matka właściciela plantacji postanawia go nauczyć jak być dobrym służącym. I tu zaczyna się historia Cecila, który z pracownika na plantacji bawełny stał się najlepszym kamerdynerem Białego Domu, służącym aż ośmiu prezydentom Stanów Zjednoczonych.

Na początku Cecil wspomina początki swojej pracy. Był służącym u bogatych ludzi, następnie otrzymał posadę w hotelu - gdzie szkolił się w swoim fachu - potem został przeniesiony do innej placówki, która znajdowała się w Waszyngtonie. Mężczyzna zawsze doskonale wypełniał swoje obowiązki i idealnie rozumiał zasadę "nic nie widzę, nic nie słyszę". W kolejnych latach swojego życie Cecil poznał Glorię, wziął z nią ślub i spłodził dwóch synów, którym wychowaniem zajmował się wraz z małżonką. Pewnego dnia w kuchni Gaines'ów rozlega się głośny dźwięk dzwonka telefonu. Wszyscy mają niepewne spojrzenia, ponieważ telefon od ważnej osoby nie oznaczał nic dobrego. Jednak szczęście sprzyjało Cecilowi oraz jego rodzinie - mężczyzna otrzymał posadę w Białym Domu, w którym służył przez trzy kolejne dekady.
"Kamerdyner" to nie tylko historia człowieka, który przez całe życie wiedział gdzie jest jego miejsce i zawsze trzymał się szeregu. To także historia poważnego problemu jakim był brak praw dla "kolorowych". Cecil ma dwójkę synów. Mężczyzna zawsze był w domu przykładem i myślał, że dobrze wychował swoje dzieci. Jednak wysłanie jednego z nich na studia okazało się wielką pomyłką, ponieważ chłopak przyłącza się do organizacji Freedom Riders. Autobus tej organizacji faktycznie został zaatakowany i spalony. Dla Cecil'a i jego żony były to ciężkie chwile, ponieważ martwili się o życie syna. I mieli się o nie martwić jeszcze wielokrotnie, gdyż Louis następnie wstąpił do Czarnych Panter. Cecil znajdzie się w trudnej sytuacji, ponieważ od zawsze podczas służenia potrafił zachowywać się obojętnie. Trudniej będzie mu trzymać się tej zasady, gdy w domu prezydenckim rozmowy będą toczyły się na tematy incydentów z udziałem Czarnych Panter.


Akcja rozgrywa się naprzemiennie, a mianowicie mam na myśli to, że jest podzielona pomiędzy dom i pracę mężczyzny. Możemy obserwować jego perfekcjonizm w pracy, a następnie przyglądać się jego relacjom z żoną i dziećmi. Uważam, że "Kamerdyner" to film, który powinien obejrzeć każdy kto chce przybliżyć sobie historię afro-amerykanów i legendarnego kamerdynera Białego Domu.

15 komentarzy:

  1. Brzmi interesująco. Ostatnio czytałam bardzo dobrą książkę o podobnej tematyce, pt: "Sucha sierpniowa trawa" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio zastanawiałam się czy warto obejrzeć i poświęcić mu ponad 2 godziny, chyba w niedługim czasie się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę obejrzeć ten film! :D
    Kolejny raz czytam pochwały na jego temat :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawie się zapowiada :) możliwe, że kiedyś go obejrzę;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam nadzieję, że ten film nie jest zbyt ,,amerykański". Nie lubię agitek.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oglądałam i wzruszył mnie ten film ogromnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiłaś mnie. W przyszłości obejrzę:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakoś nie byłam zainteresowana "Kamerdynerem", zwłaszcza że ostatnio rzadko oglądam filmy, ale może się jednak na niego skuszę w wolnej chwili. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Może kiedyż zobaczę, czemu nie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. oglądałam i film bardzo mi się podobał :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Filmu nie oglądałam ale muszę to zmienić bo jestem ciekawa tej historii :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. nie wiem czy się skusze, jakoś mnie nie interesuje ta historia :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ten film na liście "do obejrzenia w najbliższym wolnym czasie" :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam książkę i jestem odrobinę zawiedziona. Film, w tym przypadku zdecydowanie lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Znakomity film. Długa, ale za to ciekawa historia. :)

    OdpowiedzUsuń