"Rubinowe czółenka" - Joanne Harris


Tytuł: "Rubinowe czółenka"
Tytuł oryginału: "The Lollipop Shoes" 
Autor: Joanne Harris
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość stron: 502

"Niektórzy spędzają całe życie, szukając wymówek, narzekając na karty i na próżno marząc o lepszy rozdaniu, inni zaś idą na żywioł, podbijają stawkę i blefują ile wlezie... I wygrywają." - J. Harris

"Równowaga musi zostać zachowana. Za każdy łut szczęścia należy się jeden cios, a za każdą osobę, do której wyciągnęliśmy pomocną dłoń, ucierpi ktoś inny." - J. Harris

Nie chcę być niemiła, ależ skąd, jednak jeśli ktoś nie czytał pierwszej części historii Vianne, a ma zamiar to zrobić to chyba lepiej żeby nie czytał dalej. Nie zamierzam spojlerować, jednak nawet najmniejsze fakty mogą sporo zdradzić :)

Na początku od razu zaznaczę, że "Rubinowe czółenka" to kontynuacja "Czekolady" o której niedawno pisałam. W książce poznajemy dalsze losy Vianne Rocher oraz jej córki Anouk. Pojawia się także kolejna bohaterka, a mianowicie druga córeczka kobiety - Rosette.

Po ucieczce z Lansquenet Vianne osiedla się w Paryżu i postanawia zmienić swoje życie, co zdaniem wielu fanów jej czekoladowych czarów, może nie być pocieszające. Kobieta postanawia odejść wpajanych przez matkę, goszczących w jej życiu od zawsze zwyczajów. W Paryżu, w niewielkim lokalu, kobieta prowadzi sklep z czekoladkami, jednak nie jest on już tak magiczny. Nie ma w nim uśmiechniętych gości, którzy przybywając po słodkości przy okazji mogą poradzić się przesympatycznej Vianne i opuścić sklep z lepszym humorem. Brakuje pięknych wystaw i ozdób, które były charakterystyczne dla chocolaterie z Lansquenet. Brakuje także dawnej Vianne, która pod wpływem zmiennego wiatru zmieniła imię.

Anouk, starsza córka, która w przeszłości za najlepszą przyjaciółkę miała swoją mamę, zaczyna się zmieniać. Dziewczynka wkracza w okres dojrzewania i nie potrafi się w nim odnaleźć. Ma problemy w szkole, które powodowane są głównie przez jej koleżanki - takie, które uważają się za lepsze od innych dzieci i traktują je z wyższością. Problemy Anouk wkrótce praktycznie znikną i będzie mogła spokojnie chodzić do szkoły. Za sprawą kogo się to wydarzy? Kto stanie na drodze dziewczynki i pomoże jej w tym trudnym okresie?

Vianne w Paryżu ma wiele problemów. Bije się z myślami, wspomina przeszłość i nie może pogodzić się z tym, że jej córka dorasta i oddala się od niej. Tęskni za jej spontanicznością i słowami miłości, które dawniej płynęły z jej ust przynajmniej raz w ciągu dnia. Jednak taka jest kolej rzeczy i Vianne zdaje sobie z tego sprawę. Jej kolejnym utrapieniem są pieniądze, ponieważ często nie wystarcza jej ich na różne sprawy. W sklepie nie ma dużego ruchu, zagląda do niego mało osób i Vianne wie, że gdyby tylko powróciła do nawyków wciąż w niej żyjących, sprawy miałby się zupełnie inaczej. Jednak Yanne - bo tak ma teraz na imię główna bohaterka - chce odciąć się od przeszłości  i nie pozwala sobie na przyciągnięcie klientów (Bardzo polubiłam imię Vianne i dlatego wciąż go używam, to imię idealnie pasuje mi do charakteru i osobowości kobiety i tak już zostanie). W jej życiu pojawił się pewien mężczyzna, który pomaga jej jak tylko może, zabiega także o względy kobiety. Jak potoczą się sprawy sercowe głównej bohaterki? Czy zwiąże się z mężczyzną który okazał jej tyle dobroci i pomocy? Jest jednak pewien problem, który dla naszej czekoladowej wróżki nie jest do przyjęcia. Tajemniczy mężczyzna, o którym nic więcej nie zdradzę, nie do końca toleruje jej drugą córkę Rosette, która jak mówi Vianne jest po prostu inna. Rosette pomimo tego, że niedługo skończy cztery lata nie mówi i wydaje zaledwie dziwne odgłosy, jednak najbardziej irytujące jest dla niego to, że nie posługuje się sztućcami. Cóż, każdy ma swoje priorytety.

Jednak jak do tej pory nie wspomniałam o najważniejszym, czyli zupełnie nowej bohaterce imieniem Zozie. Powiem wam tylko, że będzie to bardzo intrygująca bohaterka, budująca tajemnicę już od pierwszych stron. Polubiłam ją, nadała powieści mnóstwo żywiołowości i wprowadziła niemały zamęt. Co takiego zrobi Zozie, że uda jej się wkraść w życie głównych bohaterów? Jakich sztuczek użyje i jak wpłynie na bohaterów? Aby poznać odpowiedzi na wszystkie zadane w moim tekście pytania musicie sięgnąć po "Rubinowe czółenka". Jeżeli nie czytaliście jeszcze pierwszej części to bardzo do tego zachęcam :)

16 komentarzy:

  1. Ciekawa książka, muszę powiedzieć.
    Wiesz co ja zauważyłem? :D
    Jestem w twojej liście obserwowanych ! <3
    Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie znam tej książki :) ostatnio chyba w ogóle zaniedbałam czytanie i zaczęłam tylko Pawlikowskiej 'W dżungli życia'

    OdpowiedzUsuń
  3. "Czekolada" przypadła mi do gustu, ale ją tak dawno czytałam, że chyba musiałabym sobie odświeżyć fabułę, by zabrać się za jej kontynuację. Vianne- tak idealne imię dla bohaterki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio nie mam wcale czasu na czytanie książek, a szkoda ...

    OdpowiedzUsuń
  5. Mimo, że czytałam Czekoladę to jednak po 2 część nie sięgnęłam. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam pierwszej i nie wiem czy to tak do końca moje klimaty :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Z pewnością wezmę się za "Czekoladę" !

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam pierwszą część i po drugą chętnie sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Potrafisz zachęcić. Najpierw pierwsza część, w potem ta. Koniecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi ciekawie. Może skuszę się na tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam "Czekolady", ale tytuł taki smakowity, że chyba spróbuję :)

    Przy okazji zapraszam Cię do mojego wyzwania autorskiego
    http://babskieczytadla.blogspot.com/p/autorskie-wyzywanie-europa-da-sie-lubic.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Zgodnie z zaleceniem opuściłam całą recenzję, bo nie czytałam pierwszej części :) ale wierzę, że Twoja recenzja zachwyca jak zwykle :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W takim razie opuszczam recenzję, bo być może kiedyś trafię na pierwsza część, a nie chcę sobie jej zepsuć :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Chciałabym serdecznie zaprosić do udziału w moim autorskim czytelniczym wyzwaniu pt. KLUCZNIK.
    W skrócie - polega ono na czytaniu książek posiadających zaproponowane comiesięczne kluczniki, czyli hasła-klucze.
    Szczegóły tutaj: http://recenzjeami.blogspot.com/2014/03/wyzwanie-czytelnicze-klucznik.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń